Fin final på Movember när Lundastudenter lärde mer om robotassisterad kirurgi med Da Vinci-systemet hos Perituskliniken

Under november pågår Movember-initiativet med fokus på mäns hälsa. Perituskliniken bjöd in studenter från Lunds Universitet för att berätta om kirurgisk behandling av prostatacancer med robotsystemet da Vinci. Under besöket fick studenterna besöka klinikens robotoperationssal och se möjligheterna med ultramodern sjukvård.

Movember-information i operationssalen och en titt på klinikens robotsystem da Vinci under Lundastudenternas besök på Perituskliniken.

”Movember” är en global kampanj som pågår under november varje år. Syftet med kampanjen är att öka medvetenheten om mäns hälsa och om prostatacancer. Peritusklinikens urloger opererar årligen ett stort antal prostatapatienter med da Vinci-robotsassisterad kirurgi och de vill gärna dela med sig av kunskapen om fördelarna med denna teknik och metod. Med närheten till Lunds Universitet var det glädjande att kunna välkomna in en grupp nyfikna studenter till en presentation av da Vinci-systemet och en rundvandring på sjukhuset. Under besöket fick studenterna en unik möjlighet att besöka klinikens robotoperationssal och chansen att ställa frågor till Peritusklinikens VD Åsa Dahm om medicinteknikens utveckling. Studenterna fick lära sig mer om en aktuell fråga samtidigt som de fick en inblick i den senaste teknikens betydelse inom sjukvården.

– Det är viktigt för oss på Perituskliniken att informera patienter om olika behandlingsformer men vi vill även nå ut till andra målgrupper för att berätta om de fantastiska möjligheter som vi på kliniken kan erbjuda. Därför är jag extra glad över intresset från studenterna. På kliniken kan vi visa på en praktisk och värdefull användning av robotar i sjukvården som kirurgisystemet da Vinci, säger Åsa Dahm, VD på Perituskliniken

Lundastudenterna Hedda och Douglas fick lära sig mer om da Vinci robotassisterad kirurgi vid prostataoperationer under besöket på Perituskliniken.