Patientinformation

Nedan finner du svar på några vanliga frågor om Perituskliniken och vårt erbjudande.

Hur blir du patient hos oss?

Du kan komma till Perituskliniken som privatbetalande patient eller om du har en privat sjukvårdsförsäkring hos någon av våra samarbetspartners.

Du kan beställa tid för samtal med sjuksköterska via vårt bokningsformulär.

Perituskliniken har ett vårdgarantiavtal inom urologi med Region Halland och patienter från övriga regioner som önskar söka vård hos oss behöver ett godkännande från hemregionen.

 

Om du som patient vill använda dig av vårdgarantin så är den en del av hälso- och sjukvårdslagen. Regionerna arbetar på olika sätt för att korta väntetiderna och öka tillgängligheten till vården.

Vad kostar det?

Du kan välja att betala själv och genom att kontakta oss och få ett kostnadsförslag i förväg.

Har du en privat sjukvårdsförsäkring erbjuder försäkringsbolaget utredning och behandling enligt de villkor som du har i din försäkring.

För patienter som söker via vårdgarantiavtalet gäller Region Hallands taxa för patientavgift.

Vad behöver jag göra inför besöket?

Vi är en modern klinik och använder oss av digital kommunikation. Det innebär att du inför ditt besök får kallelser och frågeformulär kring din hälsa och dina besvär utskickat via e-post. Du kommer att behöva legitimera dig via mobilt BankID. Vi kan även hjälpa dig med frågeformuläret på plats hos oss.

Påminnelser inför ditt besök skickas via sms till din mobiltelefon.

Vad gör jag om jag inte blir nöjd?

På Perituskliniken gör vi det yttersta för att hålla högsta kvalitet och kunskap i alla utredningar och behandlingar.

Skulle du som patient inte vara nöjd eller är frågande till något så hoppas vi att du hör av dig till oss.

Många gånger kan ett samtal med förklaringar hjälpa då man känner att allt inte har blivit helt som man tänkt sig. Att du hör av dig hjälper oss i vårt kontinuerliga förbättringsarbete som är en föreskriven del i sjukvården.

Om en skada skulle ha uppstått i samband med din behandling, är du som patient försäkrad på samma sätt som i den offentliga vården i Sverige.

Kan jag få en second opinion?

Du kan höra av dig till oss om du redan har varit hos en annan vårdgivare och har en önskan att bli bedömd av annan specialist, det som kallas ”second opinion”.